Suplement

Cinema

‘Els arxius del Pentàgon’

Joan Salvany
24 de gener de 2018

The Post és l’original d’un altre títol desesperant de la distribució. Es tracta d’un cas anterior al Watergate, moment en què deixa Spielberg l’acció del film. Aquesta premonició d’”Assange” es va donar entre la Casablanca dels Kennedy, Johnson i el propi Nixon, i un diari de segona categoria, el Washington Post, que a partir d’allà va iniciar la seva popularitat. És un film molt interessant per comprendre com es van fundar els tabloides i com funcionaven ara que estan en plena fase d’extinció. Un periodisme que representen, entre altres opcions, la directora i l’editor.

Publicar els secrets classificats de la participació en la guerra del Vietnam l’any 1971, és anar contra la llibertat d’expressió o no? S’ha d’aixecar i millorar el diari o protegir el govern i la nació? Liberal i demòcrata convençut, Spielberg no destrossa el seu govern del moment (no és Schindler) ni sacseja el cap militar MacNamara. Una altra interpretació sensible i continguda de Meryl Streep, també propietària del rotatiu, que defensa la llibertat tot i posar en risc la seva fortuna personal.

“Un homenatge de Steven als valors del periodisme rodat en només sis mesos amb un matís més historicista que creatiu”

El director també distribueix bé els poders que conflueixen en les bones intencions nord-americanes: el fàctic, l’econòmic i el polític. Un homenatge de Steven als valors del periodisme rodat en només sis mesos amb un matís més historicista que creatiu. Uns periodistes que, per tal de publicar un reportatge, corrien molt, dormien poc, fumaven el que podien i potser bevien massa. El New Tork Times publica en exclusiva l’existència d’un informe que demostraria que el que s’ha explicat de la guerra de Vietnam és mentida. Al Washington Post, la seva editora, Katharine Graham, i el seu director, Ben Bradley, intenten treure el diari del declivi i es fan ressò de la història. Junts s’enfrontaran al govern en defensa de la llibertat d’expressió i revelaran els secrets que quatre administracions presidencials han ocultat durant dècades.

Steven Spielberg continua revisant esdeveniments importants de la història americana amb un thriller periodístic de factura acadèmica. Poc abans del cas Watergate, el Washington Post, en aquesta ocasió juntament amb el New York Times va lliurar una dura batallar a favor de la llibertat d’expressió contra l’administració de Nixon, que va intentar limitar els seus drets constitucionals per evitar la publicació dels anomenats “arxius del Pentàgon”. Aquest material és eficaç en una història emocionant sobre l’ideal periodístic de trobar un estil de premsa.

Exalça la figura de Katharine Graham i la seva influència palpable en el mitjà escrit de les darreres dècades. Spielberg i els guanyadors de l’Òscar Meryl Streep (Florence Foster Jenkins) i Tom Hanks (Inferno) coincideixen per primera vegada a la gran pantalla amb aquesta producció que compte amb Sarah Paulson (Carol), Bob Odenkirk (Nebraska) i Bruce Greenwood (La verdad) com a principals secundaris.

Podeu consultar totes les crítiques de les estrenes de la setmana clicant aquí.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *