Suplement

Alegria interior

Els beneficis del ‘mindfulness’

Antoni Lacueva
4 de desembre de 2018

El terme mindfulness es podria traduir com a atenció plena o atenció conscient i a la pràctica suposa centrar-se en el moment present d’una manera activa que ens fa ser conscients del que estem vivint.
És una pràctica que canvia la vida, com comproven les moltes persones que a tot el món i al nostre país també participen en els cursos que s’imparteixen per instructors acreditats.

Aquesta pràctica em permet posar una mica de distància, deixar-ho tot en un segon pla i estar una mica més centrat en mi mateix, en el cos que respira. D’aquesta forma no començo el dia molt accelerat sinó més tranquil i assossegat.

Observar el que succeeix amb implicació equilibrada.

Està bé fer-ho per diferents raons i podem ressaltar-ne dues: la primera és aportar tranquil·litat, serenitat i calma. El que veiem en la societat és que hi ha molta acceleració, sempre anem amb pressa i això fa que gaudim menys de les coses.

La segona raó és que amb una pràctica sostinguda en el temps d’aquest tipus d’entrenaments contemplatius va canviant la personalitat i la percepció de les coses.

Ment i cos formen part del mateix sistema i s’influeixen mútuament.

Mindfulness és estar atents al que fem, a com ho fem, a com ens sentim amb el que fem i al que està passant al voltant.

I tot i que sembla contradictori és esgotador estar atent al que no està passant. Quan estem donant voltes al futur o al passat, això és realment esgotador. La nostra capacitat de pensar en el futur i en el passat és un avantatge de la ment humana a la qual podem treure molt partit, però si sempre estem maquinant, elaborant o recordant, ens cansem més que si estem atents a la conversa amb la persona que tenim davant.

En realitat, el que està passant sempre és el més interessant.

Mindfulness ens permet estar còmodes amb un mateix. Per exemple, no ser massa autoexigent, no criticar-massa, no tenir expectatives d’un mateix que un no pugui complir. Acceptar les coses de la teva vida que no pots canviar i esforçar-te per allò que sí que pots canviar.
Mindfulness és la saviesa per adonar-te d’això.

Invertir en salut mental serà fonamental per a la gestió del talent, perquè no podem desenvolupar talent amb estrès. L’estrès només serveix per sobreviure i en una organització es porta bé si és a curt termini, però si és a llarg termini comença a produir un desgast en les relacions, el coneixement, la capacitat de col·laborar i la confiança.

El programa estel·lar MBSR de vuit setmanes de mindfulness redueix el malestar psicològic en un 30% de mitjana, augmenta l’empatia i redueix els símptomes de l’estrès en el cos. A més, desenvolupa actituds de major professionalisme, com una millor gestió del temps, millor comunicació i més intel·ligència emocional.

En un món amb més mindfulness hi hauria menys estrès, i en definitiva al prendre consciència del que fem, menys obesitat, menys consum d’alcohol i substàncies addictives, es treballaria millor i millorarien les relacions personals.

Però no és com prendre dues pastilles diàries. Cal dedicar un temps disciplinat al dia a fer coses i agafar hàbits. És un entrenament exigent.

És senzill però difícil, tot i que els beneficis que m’aporta són serenitat, tranquil·litat, lucidesa i estar més present amb les persones amb les quals vaig a viure.

I per cert, si descobreixes que és difícil, felicitats, has descobert que és possible!

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *