Suplement

Comunicació

  • Compartir

10 consells per a una campanya electoral exitosa

Montse Corderas Espona - @comunicacioformacio
19 d'abril de 2022

La campanya electoral és una de les eines més utilitzades al món de la política per donar a conèixer les propostes dels partits i així guanyar-se la confiança de l’electorat. És evident que tots els partits i especialment els diferents candidats volen tenir èxit. Anem a veure quins punts cal tenir en compte a l’hora de plantejar i desenvolupar una campanya electoral per tal que aquesta sigui el més exitosa possible.

1.- Estratègia clara i ben comunicada
En primer lloc, s’ha d’idear una estratègia i s’ha de comunicar a nivell intern a tot l’equip que en formi part. Aquesta hauria de partir d’haver escoltat la societat i d’haver analitzat el lloc a governar (poble, ciutat, comunitat autònoma, país…) prèviament.

2.- Programa electoral 10-10-10
El programa electoral ha de tenir un màxim de 10 propostes importants, impactants, factibles i ambicioses, sobretot pensant en els electors indecisos. Cada proposta s’ha de poder explicar en un màxim de 10 paraules per tal que sigui clara, senzilla i contundent, a banda que en lletra petita hi hagi més arguments i detalls. I totes les propostes les ha de poder entendre un nen de 10 anys, en el sentit que molts dels electors no tenen una gran cultura política ni coneixements jurídics.

3.- Públic ben definit
S’ha de tenir en compte el públic al qual es dirigiran els missatges i definir-ne bé les seves característiques. En funció d’això, es decidirà quin tipus de llenguatge s’empra i en quins mitjans de comunicació es vol focalitzar la campanya.

4.- Xarxes socials actives
Les xarxes socials són una eina fonamental en aquest procés a càrrec de professionals especialistes en l’àmbit de les relacions públiques i el màrqueting digital.

5.- Missatges positius i controlats
Tot i que una major presència significa un coneixement més alt, és recomanable no saturar el receptor. Els missatges han de ser positius, però si són repetitius poden avorrir, aconseguint l’efecte contrari al que es busca.

6.- Molta creativitat
Si es vol destacar o marcar una diferència respecte a la competència, caldran altes dosis de creativitat –sempre adaptada a les característiques del partit i del candidat– en tot el que es prepari o es faci: des dels missatges, les fotografies, els cartells, els actes, els discursos… és a dir, en la manera de comunicar.

7.- Candidat proper
El candidat del partit hauria de ser un bon líder i, per tant, hauria de mostrar-se proper a la gent, escoltar-la i saber què opina per crear un missatges més personalitzat i realista. A més, cal que el candidat escollit sigui una persona intel·ligent, negociadora, amable i pacient.

8.- Imatge cuidada
És molt important cuidar la imatge de la figura política ja que aquesta comunica igual o més que les paraules. Atenció a la comunicació no verbal com els gestos, les mirades, la posició del cos…

9.- Planificació adequada
Cal una preparació amb antelació per tal d’anticipar-se als problemes que puguin sorgir i evitar imprevistos en la mesura del possible. La campanya no ha de reduir-se al període immediatament anterior a unes eleccions. Preparar bé el candidat i a tot el seu equip davant de possibles atacs per part d’altres partits polítics és clar per saber reaccionar a temps i que la seva imatge no es vegi perjudicada.

10.- Confiança i sinceritat
Per una banda, el cap de campanya i el seu equip han de conèixer millor que ningú el candidat i, al mateix temps, aquest ha de confiar en ells. Per altra banda, mentir la ciutadania no és efectiu i això pot posar en perill la reputació del polític i del partit. Per tant, sinceritat i transparència per sobre de tot.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.