Suplement

Alegria interior

  • Compartir

Els cinc beneficis de ser amable

Antoni Lacueva / @antonilacueva / @mindfulness_barcelona
8 de juliol de 2022

Mindfulness ens permet guanyar en connexió i comprensió i aleshores es produeix un salt fantàstic, en comprendre guanyem en compassió o amabilitat. Ens adonem que podem ser amables amb nosaltres i amb els altres.

L’ansietat, l’estrès, la fatiga crònica i la depressió afecten la vida de milions de persones. Intentem combatre-les amb teràpies, medicaments, descans i bona alimentació, però de vegades oblidem que també hi ha un altre remei contra aquestes malalties que és gratuït, es multiplica com més el comparteixes i a més prové de tu: l’amabilitat.

L’especialista en bioquímica David Hamilton demostra les propietats de l’amabilitat i els seus efectes al sistema nerviós del nostre cos i ens revela la fórmula per viure plenament cada moment.

Quins són els cinc efectes secundaris de l’amabilitat?
1. La bondat ens converteix en persones més felices.
2. És bona per al cor.
3. Frena i alenteix l’envelliment.
4. Millora les nostres relacions.
5. És contagiosa.

Aquestes són les cinc coses que tenen lloc juntament amb els actes d’amabilitat. Certes substàncies apareixen i contribueixen al desenvolupament d’aquests efectes. És el cas de l’oxitocina.

L’amabilitat ens anima i aquest sentiment d’elevació que produeix provoca l’alliberament d’oxitocina, que és una molècula que la podem anomenar la molècula de l’amabilitat, al nostre cos. Això, alhora, desencadena l’alliberament d’òxid nítric i PNA –un pèptid–. El resultat és la dilatació de les nostres artèries i una reducció de la pressió arterial.

L’òxid nítric també ajuda a protegir contra la formació de les plaques que podrien provocar un atac cardíac o un vessament cerebral.

L’oxitocina també contraresta dos processos que condueixen a l’enduriment de les artèries: l’estrès oxidatiu (radicals lliures) i la inflamació. A causa de tot això, l’amabilitat protegeix el cor: és cardioprotectora.

Ser amable amb els animals també és bo per al cor: ajuda a reduir la pressió arterial. L’amabilitat també és un antídot per a l’estrès, per tant pot compensar el risc que l’estrès representa per a la nostra salut cardiovascular. I de forma pràctica disposem de sis formes comunes a través de les quals produïm oxitocina:

1. Sentir-se elevat: aquest sentir que percebem quan es presencia un acte amable o una demostració de bellesa.
2. Reconfortar algú.
3. Contacte emocional càlid.
4. En donar suport a un amic o un ésser estimat es produeix oxitocina.
5. Només el fet de pensar en l’amabilitat.
6. Abraçades: les abraçades també produeixen oxitocina.
En essència, l’oxitocina és una molècula de bondat o d’amabilitat.

I per acabar, m’agradaria proposar-te a fer almenys un acte d’amabilitat al dia durant set dies consecutius. La intenció darrera és fer que la gent somrigui, aixecar l’ànim, fer alguna cosa que marqui la diferència.
Continua si et sembla algunes regles bàsiques per fer-ho més interessant i ajudar-te a tu (i a d’altres) a aprofitar-ho al màxim:

1. Ha de ser una cosa diferent cada dia.
2. Has de sortir de la teva zona de confort almenys una vegada, és a dir, fer alguna cosa que faci que t’esforcis.
3. Almenys un dels actes d’amabilitat ha de ser anònim. És a dir, ningú no ha de saber que vas ser tu qui ho va fer. No ho pots explicar a ningú.
4. Si vols anar encara més lluny, el pots convertir en un desafiament d’amabilitat de vint-i-un dies.

Com va escriure Mark Twain: “La bondat, l’amabilitat, és el llenguatge que els sords poden sentir i els cecs poden veure.”

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *