Suplement

Alegria interior

Enriquir la mirada… explorant camins

Antoni Lacueva
16 de setembre de 2020

Vull agrair poder tornar a col·laborar des d’aquest espai a promoure una forma d’accedir a estratègies i eines que puguin influir en el nostre millor coneixement i a permetre’ns viure més autènticament i plenament.
En aquests articles, el marc és l’atenció conscient o l’anomenat mindfulness. Durant aquesta temporada explorarem autors, mestres universals que, a través dels seus ensenyaments plasmats en extensa i variada bibliografia, ens donen pautes que poden servir-nos per veure amb més claredat els nostres camins.

Com caminar, per on fer-ho i cap on dirigir-nos és la nostra responsabilitat.
Viure mindfulness a través de la pràctica.

En formar-me i certificar-me en el protocol MBSR com a instructor de Mindfulness-MBSR, vaig adquirir aquest compromís i això ha permès connectar amb un vast i extens món d’aprenentatge que desgranaré en les properes col·laboracions, transcendint al pur protocol de vuit setmanes, apropant-nos a referents tan suggerents i variats com Alan Wallace, Pema Chodron, Joan Halifax, Bhante Gunaratana, Jack Kornfield, Joseph Goldstein, Sharon Salzberg, Philip Kapleau, Thich Nhat Hhat, entre molts d’altres, i mostrant algunes de les seves reflexions i propostes així com alguna de les seves bibliografies.

Aquest primer article d’aquesta sèrie per a aquesta temporada el dedico a Jon Kabat-Zinn.

Jon Kabat-Zinn és fundador i exdirector de l’Stress Reduction Clinic i del Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society de la Universitat de Massachusetts i professor emèrit de Medicina a la mateixa universitat. També és vicerector del Mind and Life Institute.

La seva obra ha contribuït a la creixent inclusió del mindfulness (atenció plena) en la medicina, la psicologia, les escoles, les organitzacions, les presons i l’esport professional.

Jon Kabat-Zinn ha estat qui mitjançant el protocol MBSR ha introduït des de finals de 1970 el terme mindfulness i ha contribuït de forma notòria a la seva difusió i popularitat.

Versat en la tradició zen i en la meditació vipassana, Jon Kabat-Zinn dissenya una iniciació a aquesta pràctica en un senzill protocol de vuit setmanes, anomenat mètode de reducció de l’estrès basat en el Mindfulness- MBSR (www.mindfulness-barcelona. com), un ensenyament adaptat als hàbits i propòsits d’occident.

Gràcies a aquest mètode, laic, simple i ben codificat, la meditació, tal com comentava anteriorment, ha pogut entrar en els hospitals i, més tard, en escoles, presons, centres terapèutics, etcètera.

Els efectes benèfics sobre la salut han estat llargament provats, apuntant les investigacions recents a l’àmbit de la medicina psicosomàtica, la genètica i fins i tot l’envelliment.

Mindfulness és la clau per desenvolupar la pau interior i el món i el mateix Kabat-Zinn indica als instructors del mètode a implicar-se en la pràctica, a ensenyar des de la pròpia pràctica i experiència personal, no des de la teoria, revaluant els valors ètics i propòsits de vida.

Per saber-ne més et convido i proposo la següent bibliografia de Jon Kabat-Zinn:
• Viure amb plenitud les crisis
• La pràctica de l’atenció plena
• Trucant a la teva pròpia porta
• El poder de l’atenció
• Mindfulness per a principiants

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *