Suplement

Sound and Vision

  • Compartir

‘Exit Through The Gift Shop’

Ramon Solé
11 de desembre de 2020

El 2010, Banksy va obrir una finestra al seu món. Amb el documental Exit Through The Gift Shop, l’esquiu artista de Bristol va mostrar la realitat oculta dels artistes urbans: nocturna, furtiva, sovint il·legal i, sobretot per això últim, excitant. I és clar, tractant-se de Banksy, és fàcil imaginar que la cosa va bastant més enllà d’una simple divulgació sobre l’art urbà.

Dit això, el documental és perfecte per als qui vulguin iniciar-se. Descobrim la rellevància artística i social d’aquest gènere i el dia a dia dels protagonistes, veiem desfilar per la pantalla tòtems com Shepard Fairey (autor del cèlebre Obey), Space Invader, Zeus, Borf… i, naturalment, Banksy: encaputxat, amb el rostre enfosquit i la veu distorsionada, té molts minuts de protagonisme en els quals coneixem la seva filosofia, l’enorme impacte de la seva obra, i fins i tot l’acompanyem a Disneyland a perpetrar una acció de terrorisme artístic, en un dels moments més brutals del documental.

En lloc de mostrar-nos tot això en un format documentalista convencional, Banksy ho fa a través de les vivències d’un personatge central: Thierry Guetta és un venedor francès resident a Los Angeles, apassionat per l’art urbà. Pintoresc i freaky en dosis sovint irritants, decideix gravar la feina dels artistes en vídeo explicant-los que està fent un documental, quan en realitat no en té cap intenció. Com que el troben inofensiu, tothom es deixa filmar mentre pinta en parets i espais públics, en el que és una de les aportacions més destacades del documental: se’ns dona accés a terreny prohibit. Quan li toca el torn de ser gravat per Guetta, Banksy el convenç que tot aquell material donaria per fer una pel·lícula i el convenç per fer-la. Explico fins aquí.

El títol (‘sortida per la botiga de regals’, un cartell clàssic a la majoria de museus) deixa clar per on van els trets: la comercialització de l’art i el paper del públic en tot l’engranatge han estat sovint objecte de la sàtira de Banksy. La pel·lícula reprèn part d’aquesta reflexió, n’afegeix d’altres i al final rep tothom: públic, artistes, marxants, premsa, tothom. Exit Through The Gift Shop es va estrenar al festival de Sundance de 2010 i va ser nominat a l’Òscar al millor documental, i amb tota la raó: és divertit, àgil, divulgatiu, sorprenent, fa pensar i, a més, conté una endevinalla fonamental. De fet, tota la pel·lícula és una gran endevinalla. Si la voleu descobrir, ja ho sabeu.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *