Suplement

Llibres

La Mongòlia més negra

Dolors Altarriba
26 d'agost de 2018

Aquest és un llibre per als fans de les novel·les de misteri de qualitat. D’entrada, és un llibre que quan el llegeixes ja t’agafen ganes d’anar a veure aquells paisatges on transcorre l’acció. Deu tenir a veure amb el fet que l’acció passa a Mongòlia i no als baixos fons de Los Angeles, al sud d’Itàlia, als barris de Suècia o en un tren europeu. L’univers creat per Ian Manook en aquest seu primer llibre és ple de iurtes i camins de nòmades i, sobretot, les ancestrals tradicions, que són les que, de fet, salven el protagonista. I qui és el protagonista? Doncs un detectiu, Yeruldelgger, amb una ànima carregada de ferides, d’aquests que els cal redimir-se, que han perdut de forma abrupta éssers estimats i que va fent camí sense prendre una decisió, deixant-se portar.

La història comença quan es troba enterrat un pedal d’una bicicleta i amb ell el cos d’una nena petita. Aquesta és una línia d’investigació al llibre. Però no és l’única. Al mateix temps hi ha un assassinat múltiple d’alguns homes i dues noies xineses que practiquen la prostitució. Un cas i l’altre s’entrellacen durant tot el relat i mostren la part més fosca d’un ciutat com Ulan Bator, les seves clavegueres tant físiques i mentals i la manera com la corrupció precisament arran de la gran presència xinesa a la zona campa tranquil·lament. Això ja dona una idea de la dificultat de fer complir la justícia i, per tant, hi ha en el relat històries molt violentes no aptes per a segons quins lectors. De fet, Yeruldelgger fa servir tant els punys com les paraules, fet que contrasta amb l’aparent tranquil·litat i el poc nervi que gasta el personatge.

El detectiu Yeruldelgger s’acompanya de dones, tot i haver perdut la seva dona i una filla petita, que tenen importància en tota la trama. No són dones per adornar. Hi ha una forense, una altra policia, la seva filla… i com un paraigua que ho envolta tot es presenta una societat amb presència de l’ultranacionalisme i de les connexions poder-empresariat.

I més enllà de l’argument i del paisatge que descriu, hi ha un bon ofici i una bona ploma d’un autor que signa amb pseudònim. Ian Mannok és en realitat el periodista i editor francès Patrick Manoukian, que ja ha rebut premis per aquesta obra. Aquest és un dels sis pseudònims que gasta i aquest és el seu cognom amb síl·labes invertides. A més de jugar amb les paraules del seu nom, li agrada posar signes: el títol de cada capítol és la darrera frase del mateix. Manook també és el nom de l’agència de comunicació especialitzada en autors de viatges que va crear a mitjan anys vuitanta.

Després de l’èxit d’aquesta primera obra, que va ser publicada a França el 2014, Ian Manook va publicar el 2016 en francès i el 2017 en castellà el segon volum del que ja sembla una sèrie: Yeruldelgger: Tiempos salvajes. El 2018 té un altre llibre de misteri publicat però no és d’aquesta sèrie.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *