Suplement

Reportatge

La revolució sobre rodes

Oriol Serra
3 de gener de 2019

El vehicle elèctric encara es troba lluny de poder competir amb els models de combustió tant a nivell de quota de mercat com de presència a la via pública, però durant els propers anys es preveuen tot de canvis tant a nivell legislatiu com administratiu que en propiciaran l’expansió i el podrien consolidar com una alternativa. Tot plegat transformarà també els hàbits de consum energètic a escala domèstica, i donarà peu a nous models de negoci per a les companyies elèctriques. És una anàlisi que comparteixen els professionals vinculats amb els àmbits de l’automoció, el subministrament energètic i la mobilitat, però també la majoria d’entitats que es dediquen al foment del vehicle ecològic.

“És qüestió de temps que el vehicle tradicional comenci a deixar pas de forma definitiva a l’ecològic, i quan això passi ens trobarem davant d’un nou escenari en què el nostre cotxe particular serà una bateria en ell mateix. La qual cosa voldrà dir que a més de transportar-nos, ens permetrà emmagatzemar energia i utilitzar-la com més ens interessi”, apunta un dels responsables de l’àrea de Mobilitat Elèctrica del gegant energètic Endesa, Xavier Álvarez. “Un cop emmagatzemada aquesta energia, la podrem utilitzar per posar en marxa el cotxe o bé per satisfer la demanda energètica de la nostra llar. Per exemple, si el cap de setmana tenim el cotxe carregat però no l’utilitzem, la seva bateria ens permetrà alimentar la llar i prescindir de la xarxa elèctrica”, continua Álvarez.

Aquest responsable d’Endesa va ser un dels ponents que van participar el mes passat a la tercera edició de l’Ecofleet Meeting Point, celebrada a les instal·lacions del Circuit de Catalunya, a Montmeló. Es tracta d’una jornada anual, impulsada per l’Associació Espanyola de Gestors de Flotes d’Automòbils (AEGFA) i la plataforma Live amb l’objectiu de promoure la incorporació de vehicles sostenibles a les flotes de les empreses. Entre el públic hi havia una àmplia representació de gestors de flotes vinguts de Catalunya i l’Estat espanyol. Tots ells van poder testar personalment diversos models de cotxes elèctrics i conèixer de primera mà les darreres innovacions en l’àmbit del vehicle ecològic, com ara els punts de càrrega que la mateixa Endesa ha desenvolupat per poder carregar els automòbils a la via pública. Durant els propers cinc anys preveu instal·lar-ne més de 100.000 en tot el territori espanyol.

“Un cop es trobi enllestida aquesta xarxa, podrem dir que per fi disposem d’una infraestructura important a escala estatal”, afirma el director de Comunicació d’AEGFA, Oriol Ribas. “Actuacions com aquesta són bàsiques perquè Espanya no es quedi enrere respecte d’altres estats del nostre entorn. Hem de pensar que en països com França, Alemanya o, sobretot, Noruega el cotxe elèctric ja gaudeix d’una gran implantació. Aquí, en canvi, encara ens queda moltíssima feina per fer”.
“Només l’1,5% dels vehicles que es matricularan a Espanya el 2018 són elèctrics o híbrids. Si tenim en compte que la mitjana europea es troba al voltant del 10%, ens podem fer una idea de la situació en què es troba el vehicle ecològic ara i aquí”, lamenta Álvarez, si bé no tot són males notícies: “De cara a finals de l’any vinent es preveu l’entrada en vigor d’una normativa europea que obligarà els fabricants de cotxes a reduir considerablement les emissions de CO2. Per tal d’adaptar-s’hi, moltes marques potenciaran la producció de vehicles elèctrics i híbrids. Aquest canvi legislatiu serà molt possiblement un punt d’inflexió i marcarà l’inici d’un creixement exponencial del vehicle ecològic”.

Un altre factor és la derogació de la llei espanyola que penalitzava l’obtenció d’energia solar per mitjà de plaques fotovoltaiques. “Aquest canvi suposa una revolució energètica sense precedents que ja ningú podrà aturar, perquè implica que un cop s’ha amortitzat la instal·lació de les plaques tota l’energia que consumim l’obtenim nosaltres mateixos i, per tant, és gratuïta. En altres paraules, ja no depenem de la xarxa elèctrica”, emfatitza Sjoerd Stragass, gerent del projecte Col·lectiu Solar, amb seu Girona i que es dedica a impulsar cooperatives de compra col·lectiva de plaques solars. “A partir d’ara passarem d’estalviar energia a poder emmagatzemar-la i aprofitar-la en funció de les nostres necessitats”, explica Stragass.

I aquí és on entra la possibilitat de fer servir la bateria del cotxe com a magatzem d’energia a la qual es referia Álvarez. I la pregunta: arribat el punt en què els habitatges siguin autosuficients i no depenguin de la xarxa elèctrica per assegurar el seu subministrament, com afectarà aquest salt endavant a la indústria energètica? “En cap cas resultarà perjudicial”, avança el responsable de Mobilitat Elèctrica d’Endesa. “Les empreses avancem de la mà de la societat, quan sorgeixen nous reptes ens hi hem d’adaptar per tal de seguir donant resposta a les necessitats del consumidor.”
“La quota de mercat en la qual ens hem mogut fins ara ja no ens permet continuar creixent. Per tant, cal que diversifiquem l’activitat cap a nous negocis”, afegeix en referència a “Endesa X”, la nova marca amb què la firma referma la seva aposta per les energies netes i renovables aquesta mateixa tardor: “Fins ara sempre havíem venut electricitat i gas. A partir d’ara oferirem també nous serveis i solucions. Per exemple, sales de calderes, plaques solars fotovoltaiques o eines relacionades amb la mobilitat sostenible”. Es pot afirmar, per tant, que el paper de les companyies elèctriques podria canviar de forma radical durant les properes dècades o anys? “No és que pugui canviar de forma gairebé imminent, és que ja està canviant. Ja està passant. I la prova és la diversificació de serveis que tot just comença a produir-se”, explica Álvarez.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *