Suplement

Reportatge

Noces de plata al Dakar

Vicenç Bigas
7 de febrer de 2021

Arribar i moldre és el que va fer Nani Roma al Dakar. Des del primer moment es va convertir en protagonista d’una cursa en la qual és un dels tres pilots que han aconseguit guanyar-la en moto i en cotxe. Ara acaba de completar la seva vint-i-cinquena participació consecutiva amb el millor resultat d’un cotxe debutant, però a la cursa hi ha altres participants que encara porten més edicions disputades.

Mentre es disputava la setena etapa del Dakar va arribar la trista notícia de la mort per problemes cardiovasculars d’Hubert Auriol. Conegut com l’Africà, va ser guanyador de la prova el 1981 i 1983 en motos i el 1992 en cotxes i després de 16 participacions passaria a ser-ne el director entre 1995 i 2004. L’any de l’última victòria d’Auriol, Stéphane Peterhansel aconseguia la segona de les sis que va acumular en motos, a les quals cal sumar-hi ara les vuit en cotxes, essent l’únic a aconseguir la victòria en els tres continents on s’ha disputat la cursa. Monsieur Dakar és qui ha pres la sortida més vegades al raid més dur del món, 32, encara que no ho ha fet de forma consecutiva perquè el 1994 Yamaha no hi va participar. En canvi, qui no ha faltat a la cita des que hi va debutar és Nani Roma, el tercer pilot que ha guanyat la cursa en motos (2004) i cotxes (2014), que acaba de complir la seva 25a participació.

La carrera esportiva del folguerolenc va començar a l’ombra de Jordi Arcarons, que el va incloure a l’equip espanyol d’enduro quan n’era el seleccionador i li va ensenyar els secrets de la navegació. L’estiu de 1995 es va endur la victòria en la seva primera participació a la Baja Aragón i com a premi el van inscriure al Dakar com a tercer pilot de l’equip d’Arcarons. Era el primer any que corrien amb KTM i el folguerolenc ho feia amb una moto més antiga que la que estrenaven el vigatà i el seu motxiller. Tot i això, es va posar líder de la cursa a la primera etapa africana i tothom es preguntava qui era aquest tal Romà, com el pronunciaven els francesos, que dos dies més tard s’acabaria accidentant. D’ensopegades en vindrien d’altres, perquè Roma acumulava decepcions al mateix ritme que guanyava etapes. De fet, el primer cop que va arribar a Dakar ho va fer com a guanyador de la cursa. La capital del Senegal només la coneixia perquè havia estat punt de sortida, com l’edició de 2000, l’única que havia completar, enfonsat a la classificació per culpa d’una avaria quan anava líder destacat. El primer podi, doncs, i a més en el lloc més alt, arribava el 2004, any en què Arcarons s’estrenava com a director d’un equip patrocinat per Repsol, que va tenir un paper clau en el pas de Roma als vehicles de quatre rodes l’any següent. Amb el vigent campió de bracet, va passar a esponsoritzar l’equip Mistubishi, que dominava la cursa des de 2001 i amb el qual van estar junts fins que es van retirar el 2009, enmig de la crisi econòmica i després de trencar la seva ratxa de victòries.

Des de llavors, Roma les ha vist de tots colors, des de fer tasca d’equip a liderar el batalló de Mini –amb el qual va aconseguir una victòria i dues segones posicions– a vegades salvant la seva participació al darrer moment. Però no ha faltat cap any al Dakar. Ni l’any passat, que el va haver de salvar amb un equip poc competitiu, ni aquest, que ha aconseguit una meritòria cinquena posició amb un cotxe i un equip que fa mig any no existien. “Hem demostrat que hem construït un cotxe molt fort, amb molt potencial”, assenyalava, i a més en plena pandèmia “hem fet una feina increïble”. De fet, la cinquena posició del Hunter és el millor resultat que aconsegueix un equip debutant a la cursa.

José Luis Criado, el notari que certifica més participacions

Per darrere de Stéphane Peterhansel, el participant en actiu que ha disputat més vegades el Dakar és el notari de la Roca del Vallès. Perquè aquesta és la professió de José Luis Criado, que no ha faltat a cap de les 31 edicions que s’han celebrat des de 1990. Primer ho va fer com a copilot de cotxes i després, amb camions. Ja fa 26 anys que acompanya Jordi Juvanteny –que acumula 29 participacions–, amb el qual han guanyat per 16a vegada en la categoria de 6×6. Ara bé, qui hi ha anat més vegades, també de forma ininterrompuda, és Jordi Arcarons. El vigatà hi va participar amb moto de 1988 a 2002 acumulant sis podis. El 2003 ho va provar amb un cotxe i el 2004 es va estrenar com a director d’equip i va aconseguir victòries amb les KTM de Nani Roma i Marc Coma. El 2011 es va tornar a posar la granota per acompanyar Laia Sanz en el seu debut i actualment és el mànager esportiu de Yamaha. En total suma 33 edicions, 17 com a corredor.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *