Suplement

Tecnologia

  • Compartir

Un 35% dels cotxes estaran connectats en els propers quatre anys

Arnau Jaumira
22 de maig de 2021

Amb el desplegament cada cop més real de la xarxa de comunicacions 5G, una nova revolució tecnològica està arribant. Segurament ens costa més ser-ne conscients perquè la nostra vida ja està molt connectada, però encara ho serà més i parlar de cotxes connectats a internet, sensors que analitzen la mobilitat urbana, el seguiment del trànsit en temps real, aparcaments intel·ligents o ambulàncies que poden comunicar-se amb les carreteres ja no està gens lluny. De fet, les previsions diuen que en quatre anys prop d’un 35% dels cotxes estaran connectats. La connexió 5G augmenta la qualitat de la transmissió de dades i a més a més la velocitat de transmissió és molt alta i sobretot disminueix la latència. Això vol dir que si amb el 4G la informació podia tardar 50 mil·lisegons a arribar d’un punt a l’altre, amb el 5G es reduirà a 1 mil·lisegon, pràcticament en temps real.
Un dels experts en aquest tema, José Francisco Montserrat, investigador de la Universitat Politècnica de València, preveu que es podran reduir “fins a un 80% dels accidents de trànsit” en pocs anys gràcies a tota aquesta tecnologia.

Les seves prediccions van molt més enllà: es podran evitar embussos de trànsit, coordinar vehicles perquè puguin creuar una ciutat sense semàfors ni xocar, demanar vehicles autònoms a demanda… El futur que fa uns anys ens semblava de ciència-ficció ja pràcticament és aquí. Tot enfocat a ser més eficients. “Els llums del carrer il·luminaran només si hi ha persones a prop, els contenidors d’escombraries avisaran quan estan plens perquè els vagin a buidar i hi haurà menys cotxes perquè els compartirem. El 2050, a més, no hi haurà semàfors perquè els vehicles ja seran autònoms”, vaticina Montserrat.

Un dels organismes que més s’ha posat les piles en aquest sentit és la Direcció General de Trànsit (DGT), que des de fa uns anys està treballant amb la plataforma DGT 3.0 per estar a punt. Segons Ana Blanco, subdirectora de Circulació de Vehicles de la DGT, la plataforma ja està preparada per ser un tercer ull per als conductors. “DGT 3.0 és una plataforma que permet mantenir connectats en temps real els usuaris de la carretera per oferir-los en tot moment informació del trànsit en temps real i aconseguir una mobilitat segura i intel·ligent”.

La plataforma serà com un núvol on tot de sistemes hi abocaran les seves incidències. En la teoria, la plataforma ha de recollir incidències quan hi hagi el paviment amb gel o que rellisqui, que es pugui saber que hi ha un ciclista (que haurà d’estar geolocalitzat), que s’estan fent feines de manteniment o de grua a la carretera, que hi ha hagut un accident o hi ha un cotxe avariat.

També treballen per incorporar-hi informació de presència d’animals, obres, punts d’interès com aparcaments o gasolineres, presència d’una prova esportiva que talla momentàniament la circulació o que s’entra a una zona de baixes emissions on només poden entrar determinats vehicles. Un gran volum d’informació que els fabricants de vehicles ja estan treballant perquè es pugui gestionar des dels vehicles i alhora provoqui reaccions, alertes o fins i tot activació de frenada o llums d’emergència als vehicles en perill.

El tram d’autopista entre Fornells i Vilademuls, a Girona, serà precisament un dels primers llocs d’Europa on es faran proves relacionades en aquest sentit. En un tram de 34 quilòmetres ja s’hi estan instal·lant tots els serveis per convertir-lo en carretera intel·ligent per fer-hi fins i tot assajos de conducció autònoma amb dades mòbils i tecnologia 5G a través de dos projectes europeus I+D Inframix i C-Roads Spain.

  • Compartir

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *